Uefa C
UEFA C -kokonaisuus muodostuu kontaktiopetuksesta, itseopiskelusta, verkkomoduuleista, tutoroinneista sekä kokemuskortista. Kokonaisuus on rakennettu palvelemaan lapsuus- ja nuoruusvaiheessa toimivia valmentajia. Prosessiin on tärkeää varata vähintään 4-5 kk.
Tuntimäärät:
-
Kokonaisuus n. 90 tuntia
-
Itseopiskelua (ennakko- ja välitehtävät, verkkomoduulit): ~20 tuntia
-
Kontaktijaksoja: 44 tuntia
-
Kokemuskortti: tuntimäärä yksilöllinen n. 15–20 tuntia
-
Tutorointi: ~6–8 tuntia (harjoitus pienryhmässä, ottelu ja harjoitus oman joukkueen kanssa)
Prosessiin on tärkeää varata vähintään 2–4 kk.
UEFA C -koulutuksen jälkeen valmentajan tulee valmentaa 6 kk, jonka jälkeen hän voi hakeutua UEFA B
-koulutukseen.
Osaamistavoitteet
Urheilu ja lajiosaaminen
-
Suunnittelee, analysoi ja toteuttaa nuorten vaiheen harjoituksia, harjoitusviikkoja ja jaksoja huomioiden lajin ja ikävaiheen vaatimukset kokonaisvaltaisesti.
-
Ymmärtää erilaisten harjoitetyyppien ja valmennustyylien käytön vaikutukset oppimisprosessiin ja harjoitusten intensiteettiin ja rasittavuuteen.
-
Soveltaa ikävaiheen yksilöllisiä teknis-taktisia puolustus- ja hyökkäyspelaamisen valmiuksia pelin keskuksessa osana joukkuevalmennusta.
-
Ymmärtää joukkuepelaamisen perusteet osana pelin opettamisen viitekehystä.
-
Huomioi ja hyödyntää joukkuepelaamisen perusteet pelin keskuksen ulkopuolella;
-
Nuorten maalivahtipelaamisen perusteita.
-
Nuorten pelin ymmärryksen ja havainnoinnin kehitysvaiheen.
-
Nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet (fyysinen, henkinen, sosiaalinen).
-
Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen periaatteet, sekä vammojen ennaltaehkäisyn.
-
Seuran ja/tai Palloliiton valmennukselliset linjaukset
-
-
Johtaa ottelutapahtuman pelaajien oppimista tukevasti, analysoi peliä pelin aikana ja pelin jälkeen itsenäisesti sekä yhdessä pelaajien kanssa.
-
Tuntee lajin säännöt.
Ihmissuhdetaidot
-
Tukee ja edistää pelaajien omistajuutta ja antaa nuorille vastuuta harjoittelusta ja pelaamisesta, niiden suunnittelusta ja omasta kehittymisestään urheilijana sekä ihmisenä.
-
Rakentaa positiivista toimintailmapiiriä.
-
Huomioi nuorten erilaiset motivaation tasot.
-
Pelaajan pystyvyyden tunnetta tukeva vuorovaikutus harjoituksissa ja otteluissa.
-
Toimii kehittävällä otteella yhteistyössä pelaajan toimintaympäristöön vaikuttavien tahojen, kuten valmennustiimin, vanhempien, kouluvalmennuksen ja liiton/alueen valmentajien kanssa.
-
Tunnistaa eettiset ongelmatilanteet ja hakee niihin ratkaisumalleja.
Itsensä kehittämisen taidot
-
Tuntee valmennusosaamisen mallin, tunnistaa sen avulla omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ja hyödyntää erilaisia tapoja osaamisen lisäämiseen.
-
Arvioi ja seuraa omaa toimintaa ja pelaajien kehittymistä.
-
Suunnittelee omaa toimintaansa ja ymmärtää sen vaikutuksen omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin.