Uefa C


UEFA C -kokonaisuus muodostuu kontaktiopetuksesta, itseopiskelusta, verkkomoduuleista, tutoroinneista sekä kokemuskortista. Kokonaisuus on rakennettu palvelemaan lapsuus- ja nuoruusvaiheessa toimivia valmentajia. Prosessiin on tärkeää varata vähintään 4-5 kk.

Tuntimäärät:

  • Kokonaisuus n. 90 tuntia

  • Itseopiskelua (ennakko- ja välitehtävät, verkkomoduulit): ~20 tuntia

  • Kontaktijaksoja: 44 tuntia

  • Kokemuskortti: tuntimäärä yksilöllinen n. 15–20 tuntia

  • Tutorointi: ~6–8 tuntia (harjoitus pienryhmässä, ottelu ja harjoitus oman joukkueen kanssa)

Prosessiin on tärkeää varata vähintään 2–4 kk.

UEFA C -koulutuksen jälkeen valmentajan tulee valmentaa 6 kk, jonka jälkeen hän voi hakeutua UEFA B
-koulutukseen.

Osaamistavoitteet

Urheilu ja lajiosaaminen

  • Suunnittelee, analysoi ja toteuttaa nuorten vaiheen harjoituksia, harjoitusviikkoja ja jaksoja huomioiden lajin ja ikävaiheen vaatimukset kokonaisvaltaisesti.

  • Ymmärtää erilaisten harjoitetyyppien ja valmennustyylien käytön vaikutukset oppimisprosessiin ja harjoitusten intensiteettiin ja rasittavuuteen.

  • Soveltaa ikävaiheen yksilöllisiä teknis-taktisia puolustus- ja hyökkäyspelaamisen valmiuksia pelin keskuksessa osana joukkuevalmennusta.

  • Ymmärtää joukkuepelaamisen perusteet osana pelin opettamisen viitekehystä.

  • Huomioi ja hyödyntää joukkuepelaamisen perusteet pelin keskuksen ulkopuolella;

    • Nuorten maalivahtipelaamisen perusteita.

    • Nuorten pelin ymmärryksen ja havainnoinnin kehitysvaiheen.

    • Nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet (fyysinen, henkinen, sosiaalinen).

    • Fyysisten ominaisuuksien kehittämisen periaatteet, sekä vammojen ennaltaehkäisyn.

    • Seuran ja/tai Palloliiton valmennukselliset linjaukset

  • Johtaa ottelutapahtuman pelaajien oppimista tukevasti, analysoi peliä pelin aikana ja pelin jälkeen itsenäisesti sekä yhdessä pelaajien kanssa.

  • Tuntee lajin säännöt.

Ihmissuhdetaidot

  • Tukee ja edistää pelaajien omistajuutta ja antaa nuorille vastuuta harjoittelusta ja pelaamisesta, niiden suunnittelusta ja omasta kehittymisestään urheilijana sekä ihmisenä.

  • Rakentaa positiivista toimintailmapiiriä.

  • Huomioi nuorten erilaiset motivaation tasot.

  • Pelaajan pystyvyyden tunnetta tukeva vuorovaikutus harjoituksissa ja otteluissa.

  • Toimii kehittävällä otteella yhteistyössä pelaajan toimintaympäristöön vaikuttavien tahojen, kuten valmennustiimin, vanhempien, kouluvalmennuksen ja liiton/alueen valmentajien kanssa.

  • Tunnistaa eettiset ongelmatilanteet ja hakee niihin ratkaisumalleja.

Itsensä kehittämisen taidot

  • Tuntee valmennusosaamisen mallin, tunnistaa sen avulla omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ja hyödyntää erilaisia tapoja osaamisen lisäämiseen.

  • Arvioi ja seuraa omaa toimintaa ja pelaajien kehittymistä.

  • Suunnittelee omaa toimintaansa ja ymmärtää sen vaikutuksen omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin.

Image